Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

BERIBADAT 24 JAM


Ibadah ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, mengikut peraturan, melakukan suruhan dan meninggalkan larangan Allah S.W.T sebagaimana ditetapkan di dalam Al-Quran dan sunnah Rasullulah s.a.w. 

Ibadah Khusus - Iaitu ibadah yang utama ditentukan cara dan syaratnya. Hukumnya fardhu ain yakni tiap-tiap orang wajib menyakini dan beramal dengannya. Tanpa ibadah khusus seseorang itu tidak beriman. 

Ibadah Umum - Manakala ibadah umum termasuklah semua kegiatan hidup kita yang kita lakukan setiap hari. Kalaulah semua dapat kita aturkan sebagaimana yang Allah kehendaki maka ia akan jadi ibadah yakni kita akan diberi pahala. Sebaliknya kalau kita cuai mengatur hidup kita tidak mengikut syariat, maka berdosalah kita.

“Sedarlah wahai sekian muslimin dan muslimat, semua yang dilakukan oleh kita di muka bumi ini akan dihisab. Segala amal perbuatan kebaikan yang kita lakukan kerana Allah (zahir / batin) akan diberi ganjaran yang amat besar. Marilah kita lakukan apa sahaja dengan dimulakan bersama niat kerana Allah s.w.t. 
Allah Maha Besar…”

0 comments:

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

My Blog List

Related Posts with Thumbnails