Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

Remaja 2


Remaja masa kini agak membimbangkan. Sebenarnya, bukan sahaja remaja tetapi semua kita harus bimbang dengan perkembangan akhlak kini. Apa yang harus kita lakukan untuk menjadi insan yang berahklak mulia. Ini semua bergantung pada diri kita sendiri.

Sekiranya anda seorang remaja, sedarlah dan jgn kita lalai kerana ianya amat merugikan. Perkara yang dipandang remeh bagi sesetengah masyarakat kita ialah perkara2 berkaitan dengan "AGAMA". Kiranya kita ambil mudah dalam bab agama, pastinya kitakan hanyut dalam arus masa dan sukar untuk dipulihkan. Ibu bapa harus memainkan peranan yang paling besar sekali. Kita tak dapat mengharapkan anak kita dibantu oleh masyarakat sekeliling 100% mahupun 50%. Usaha kita untuk melihat perubahan harus bermula sejak anak kita kecil lagi. Apabila mencecah usia "remaja" agak sukar utk kita membantunya. Walau bagaimanapun pucuk pangkalnya diri sendiri juga. Namun usaha kita , kesedaran kita untuk menyedarkan diri kita dan anak2 harus dilakukan dengan segera. InsyaAllah, semoga mendapat keberkatan daripada yang Esa.

3 comments:

Tirana January 8, 2009 at 3:58 AM  

Dr. Araz, saya setuju pembentukan sikap anak kena dimulakan ketika mereka masih kecil. Bila rebung dah jadi buluh, memang payah sikit. Silap-silap patah terus..

Unknown January 8, 2009 at 12:13 PM  

salam...betul tuh...dari kecik kalo kita lihat dari skop yg lebih halus ialah bermula dr rumah...ataupon lebih senang boleh didik dr dlm perut ag..

sbb menurutkajian yg sy sendiri lupa, hehe...bayi dlm perut boleh mendengar...sbb tuh niat seorg ibu tu mesti lah nak anak menjadi sorg manusia yg baik akhlaknya..ini bermakna..bg ibu2 yg mengandung selalu lah mengaji or pasangkan ayat2 suci alquran..insya-allahhh baik niatnya baik lah jadinya..

hehe...just my opinian..leh tak kak tirana n dr araz??

Araz January 8, 2009 at 2:37 PM  

Time kasih bebanyak K.Tirana and farha. Betul tu, saya amat setuju dgn kalian.

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

My Blog List

Related Posts with Thumbnails