Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

Satu peristiwa hari ini....


Salam... Satu peristiwa hari ini....
Saya suka memerhati gelagat orang. Macam-macam ada... Pada pandangan peribadi saya, dalam kehidupan seharian manusia seringkali lupa. Terutama sekali anak2 muda zaman sekarang. Apa yang saya maksudkan itu ialah ADAB.

"Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaian"-(HAMKA)

Muda mudi sekarang khususnya banyak yang lupa bab2 ini. Aduh... sakit jantung dibuatnya. Tak kira siapa, dimana saja, buat ikut suka hati saja. Kalau ditegur nanti kata kita tak sporting, tak up to date. Tapi kalau tak ditegur makin menjadi-jadi pulak. Mmmmmm..... dunia sekarang.

Kata Hukama, "Hendaklah adab sopan anak2 itu dibentuk sejak kecl kerana ketika kecil nudah membentuk dan mengasuhnya" - (HAMKA)

1 comments:

Sis Lin May 19, 2009 at 4:04 PM  

kadang2 lin rase gagal nk didik anak2 ni dr adab yg soapn & betul..masing2 dh besar dn tau jaga diri,x boleh tegur sikit,mula la tunjuk muka..tu le ank2 skrg..alhamdulilah takat ni ank2 lin msh boleh di kawal...

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

My Blog List

Related Posts with Thumbnails