Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

Alahai Si Rambutan....

Salam... Hari ini dalam rambutan... Muhuhahaha... Adoiii... alahai Si Rambutan... Hari ni An'na dok tebang dahan rambutan. Buah kat belakang umah kat kampung banyak betul. Alhamdulillah menjadi... Ada la dalam 15 pokok. Tapi hari ni nasib baik umur panjang... Alhamdulillah... nasib baik tak jatuh pokok. Boleh tahan la tinggi jugak... dah takde sape nak tolong kait buahnyer ape lagi an'na panjat le. Paras satu pokok... Walaubagaimana pun sedikit kecederaan dialami.

Hari ni nak berkongsi sedikit maklumat berkenaan Rambutan atau nama saintifiknyer Naphelium Lappaceum.

Semua bagian dari tanaman ini, dari kulit, daun, biji, sampai akar, dapat berfungsi sebagai obat.
* Kulit buah: untuk mengatasi disentri, demam
* Kulit kayu: untuk mengatasi sariawan
* Daun: untuk mengatasi diare dan menghitamkan rambut
* Akar: untuk mengatasi demam
* Biji: untuk mengatasi kencing manis (diabetes melitus)

Maklumat lanjut di sini

Kebetulan cerita pasal buah ni... apa kata kita ikut sunnah Rasullullah s.a.w yang mana Nabi kita akan makan buah terlebih dahuluhu sebelum makan nasi... kita kebiasaannya sebaliknya.

Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”

klik sini untuk Kenapa ****** Bijak?

4 comments:

Tirana December 2, 2009 at 6:47 AM  

Info yang menarik dan berguna..terimakasih kerana berkongsi

ONE ZABA December 2, 2009 at 9:16 AM  

uhukkk..uhukkkk...uhukkk....bahana makan rambutan la ni!!!!

ahmad humairi December 2, 2009 at 3:13 PM  

salam,

uih!! banyaknya tui....15 pokok.
lagi dicantas lagi lebat bertunas,
untung tu..

Muhamad Zahir Bin Mahmud December 3, 2009 at 9:45 AM  

terlupa satu lagi, rambutan juga mrupakan ubat batuk (yang sihat terus batuk)...ka ka ka. apa pun tahniah..satu informasi yang berguna

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

My Blog List

Related Posts with Thumbnails