Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

Peliharalah tali persahabatan dan ukhwah itu sebaiknya


Dalam melayari kehidupan di dunia yang sementara ini kita memerlukan mereka yang kita panggil kawan, teman dan sahabat lebih-lebih lagi memerlukan sahabat sejati. Beruntunglah sesiapa yang mempunyai ramai sahabat sejati.

Sekiranya kita telah memilik sahabat sejati, maka bersyukurlah kepada Allah Taala. Peliharalah tali persahabatan dan ukhwah itu sebaiknya. Menjadi sunnatullah kepada kita dalam mencari sahabat yang baik. Justeru, selain menuntut kita agar mencari sahabat, kawan, teman dalam kehidupan, Islam juga menyuruh kita supaya sentiasa berbuat baik dan menjaga hak serta adab dalam persahabatan.

Inilah cara kita memelihara satu hubungan yang mulia kerana Allah Taala. Untuk itu,nilailah persahabatan kita selama ini. Adakah jujur atau sarat dengan kepentingan diri? Apakah diredhai Allah atau sebaliknya ?

p/s: Seronokk dapat jumpa balik kawan2 lama via facebook. Dah bebelas mungkin cecah puluh tahun tak jumpa.

2 comments:

Tengku Speki December 3, 2009 at 11:25 PM  

Assalamualaikum
:) betul tu

izakhairi December 4, 2009 at 10:01 AM  

semoga persahabatan dan ikatan ukhuwah yang ada terpelihara olehNya...bersahabatlah kerana Allah...

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

My Blog List

Related Posts with Thumbnails