Buluh Lemang With LOVE

The ROAD of HAPPINESS

Makan untuk hidup dan beribadah, bukan hidup untuk makan

Pemakanana yg siahat boleh dijelaskan sebagai amalan diet yang seimbang. Makan makanan yang berlebihan adalah sesuatu yang bertentangan dengan Islam. Ianya ada disebut dalam Surah Thaha ayat 81;
"Serta Kami katakan: Makanlah dari benda2 yg baik yg Kami kurniakan kpd kamu dan janganlah kamu melampaui batas padanya, kerana dengan yang demikian kamu akan ditimpa kemurkaan Ku dan sesiapa yg ditimpa kemurkaan Ku, maka sesungguhnya binasalah ia." (20:21)

Adab ketika makan;

  1. Makan bila lapar
  2. Basuh tangan sehingga bersih
  3. Mulakan dengan Bismillah.... dan disudahi dengan Alhamdulillah...
  4. Makan dgn tangan sebagai ganti sudu/garpu - dapat membantu penghadaman disebabkan terdapat aliran yg dipanggil "bio-current" yg apabila tersentuh pada makanan, ia bertindak sebagai enzim utk menghadamkan makanan dgn cepat di dalam perut.
  5. Tenangkan fikiran. warna pink boleh menenangkan fikiran dan membantu penghadaman.
  6. Berhenti makan sebelum kenyang. Kekenyangan yg berlebihan memudaratkan jantung, mengganggu penghadaman dan menyukarkan tidur.
  7. Berehat sekejap selepas makan.
  8. Makan makanan yang segar dan baru dimasak.
  9. Isteri / Penghidang makanan hendaklah sentiasa senyum (maniskan muka), berpakaian bersih dan berwarna indah (lembut).
  10. Pastikan persekitaran tempat makan itu bersih terutama sekali dapur.
  11. Makanlah untuk sekadar untuk meneruskan hidup serta beribadah dan janganlah kita hidup ini sekadar hanya untuk makan.
Wallahu a'lam ...

6 comments:

Tirana November 7, 2008 at 9:29 AM  

Isteri kena senyum ketika menghidangkan makanan... Tapi kalau dalam keadaan letih, penat lepas balik kerja..bolehkah agaknya tersenyum..hehehe.. Alhamdulillah saya ni mudah tersenyum biarpun dalam keadaan letih..smiling face semula jadi agaknya...

Dr.Araz November 7, 2008 at 11:37 AM  

He..he... Senyum takkan rugi. Senyum kan sedekah malih mudah. Tambah2 senyum dekat suami/isteri. Walau mcm mana pun kita kena cuba control emosi. setakat ni, Alhamdullilah. Syabas buat tirana yang tak ada masalah utk senyum. he..he..

acu November 7, 2008 at 3:32 PM  

senyum dalam paksa boleh ker???dari x senyum,baik senyum...walau pun ter...paksa

Dr.Araz November 8, 2008 at 6:38 PM  

Senyum dalam paksa? Senyum yg terbaiknya dgn seikhlas hati cu. Tapi kalu dah terpaksa nak buat mcm mana. Tapi sebaik-baiknya cuba selesaikn bende2 yg membuatkan cu rasa tak boleh seyum tanpa paksa. Walau mcm mana pun, sekiranya tak blh selesai atau pun sukar, lebih baik bersabar dan tunggu masa yg sesuai. Atau pun sekiranya tak blh jgk, ambil pesanan Rasullullah s.a.w. Sabar dan berdiam adalah lebih baik dari berkata-kata. InsyaAllah.

papa-itam November 9, 2008 at 12:22 PM  

senyum itu pengubat duka....bukan kena bayar pun kalu senyum...dapat pahala lagi....

Dr.Araz November 9, 2008 at 9:57 PM  

yes papa, saya setuju ngn papa..

Rasulullah saw. biasa berdoa: Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan, kemalasan, sifat pengecut, menyia-nyiakan usia dan dari sifat kikir. Aku juga berlindung kepada-Mu dari siksa kubur dan dari fitnah kehidupan serta kematian

Content: Buluh Lemang

My Blog List

Related Posts with Thumbnails